13.3.06

Autonosia

Ostin -98-mallisen autoni automaattivaihteistoon varaosia puolellatoista tonnilla. Vähän kyseenalaista, ilmeisesti - ainakin kun koko remppaan menee puolet siitä, mitä maksoin autosta puoli vuotta sitten.

Mun mielestä melkein kaikkea kannattaa korjata, että saa jollekin lisää elinikää. Autonosat on pääsääntöisesti metallia ja tuntuvat kiertävän aika tehokkaasti. Eli kun auto ei enää kulje, osa osista jatkaa elämäänsä toisissa autoissa, ja loput päätyvät raaka-aineeksi terästeollisuudelle. Uusi tuturbiinikin oli tehdaskunnostettu vanhoista osista, ja vanhan osat lähtivät niin ikään kunnostukseen.

En oikein jaksa ymmärtää niitä, jotka sanovat, että vanhan auton vaihtaminen uuteen on ympäristöteko. Katalysaattorin tulon jälkeen ei autoissa ole maallikon silmissä tapahtunut päästöjen suhteen juuri kehitystä, joten mun mielestä vanha saastuttaa sen, minkä uusikin. Kun kerran kuluttaakin saman verran.

Yksityisautoilu sen sijaan on itsessään täysin kestämätöntä. Mutta minkäs teet? Lapset pitää viedä hoitoon ja päästä itse jotenkin duuniin. Bensan hintaa voisi korottaa rutkasti. Se vähentäisi taatusti turhaa yksityisautoilua, mutta sittenpähän autioituisi loputkin maaseudusta. Ei vaikuta hyvältä sekään. Ensimmäiseksi pitäisi kuitenkin siirtää autoilun kustannuksia enemmän omistamisesta käyttöön (käyttömaksu, vakuutukset, katsastus, autovero jne.). Nyt sitä ajattelee, että ajetaan, kun on kerran hankittu! Pahimpia tässä suhteessa on tietysti työsuhdeautot täydellä autoedulla.

Labels:

1 Comments:

At 12:21, Anonymous Anonymous said...

Autoilumäärien järkeistämiseen ei tosiaan mikään tällä hetkellä kannusta. Jos nyt totta puhutaan, niin eihän bensa vieläkään ole kallista: en ole kenenkään kuullut ajojaan sen takia vähentävän.
Tuo käytön verotus voisi olla yksi hyvä ratkaisu, silloin ajoja alettaisiin vähän suunnittelemaan. Nythän se tosiaan menee noin kuten sanoit, että "kun nyt on tullut ostettua, niin nyt on pakko ajaa, ettei tule tappiota" :)

 

Post a Comment

<< Home